מהי משמעותם של צבעים? בעמוד זה, נחקור את המשמעויות השונות מאחורי משפחות צבעים שונות, ואפילו ניתן דוגמאות מה הם השימושים הפרקטיים של צבעים ספציפיים.
תאוריית הצבעים היא מדע העקרונות, המדריכים, המכוונים, והמייעצים בעניין מערכות היחסים של צבעים עם צבעים אחרים וכיצד הם יכולים להשפיע על בני אדם.
משפט די מורכב, אנחנו יודעים.
אך בעיקרון, זה איך לתת פאנץ' בצורה מדעית לאנשים שמגיבים לצבעים הללו כדרך מה שעולה בעולם הפנימי שלהם.
בעמוד זו נציע מידע פרקטי בעניין צבעים, לאנשים שרוצים לעשות בהם שימוש בציור ובאמנות.
למעשה, תאוריית הצבעים היא אחת מהתחומים המרכזיים בעולמות הציור.
החשיבות של הבנתה, היא הרבה מעבר ליכולת ולהבנה הקשורה לערבוב נכון של צבעים.
הרבה מעבר, ליכולת ולהבנה שכחול וירוק יוצרים צהוב.
תאוריית הצבעים היא אוסף של כללים וקווים מנחים שבהם מעצבים משתמשים כדי לתקשר עם משתמשים באמצעות ערכות צבעים מושכות בממשקים חזותיים.
כדי לבחור את הצבעים הטובים ביותר בכל פעם, מעצבים משתמשים בגלגל צבעים ומתייחסים לידע שנאסף בהרחבה על היכולת האופטית האנושית, הפסיכולוגיה, התרבות ועוד.
הצבע הוא בעיני המתבוננים
סר אייזק ניוטון הקים את תורת הצבעים כאשר המציא את גלגל הצבעים בשנת 1666. ניוטון הבין את הצבעים כתפיסות אנושיות – לא כאיכויות מוחלטות – של אורכי גל של אור. על ידי סיווג שיטתי של צבעים, הוא הגדיר שלוש קבוצות:
ראשי (אדום, כחול, צהוב)
משני (תערובות של צבעי יסוד)
שלישוני (או ביניים – תערובות של צבעים ראשוניים ומשניים)
בעקבות ממצאיו של ניוטון, חקר הצבע התקדם כדי לכסות את תכונות הצבע בשתי צורותיו – כלומר, הדפס/צבע ומסך/אור – ובמגוון תחומים, מאמנות ועד אסטרונומיה. מאפייני הצבע הם:
גוון | Hue – איך זה נראה (למשל, "הוא ירוק").
כרומה | Chroma – עד כמה היא טהורה: כלומר, אם יש לה גוונים (תוספת שחורה), גוונים (תוספת לבנה) או גוונים (תוספת אפורה).
תאורה | Lighting – עד כמה הוא נראה חיוור או רווי.
אם נשליך את תאורית הצבעים על הדור שלנו וניתן דוגמא לשימוש שהוא מאסט כיום – עיצוב חוויית משתמש (UX), אנחנו זקוקים להבנה מוצקה של תורת הצבעים כדי ליצור עיצובים הרמוניים ומשמעותיים עבור המשתמשים שלך.
השתמש בערכת צבעים ובטמפרטורת צבעים להרמוניית עיצוב
בעיצוב מסך, מעצבים משתמשים במודל הצבעים התוסף, שבו אדום, ירוק וכחול הם צבעי היסוד. בדיוק כפי שאתה צריך למקם באופן אסטרטגי תמונות ואלמנטים אחרים בעיצוב חזותי, גם בחירות הצבעים שלך צריכות למטב את חוויית המשתמשים שלך בממשקים אטרקטיביים בעלי שימושיות גבוהה. בעת התחלת תהליך העיצוב, באפשרותך לשקול להשתמש[DHM3] בכל אחת מחבילות הצבעים העיקריות הבאות:
מונוכרומטי – קחו גוון אחד וצרו אלמנטים אחרים מגוונים וגוונים שונים שלו.
אנלוגי – השתמשו בשלושה צבעים הממוקמים זה לצד זה על גלגל הצבעים (למשל, כתום, צהוב-כתום וצהוב כדי להראות אור שמש). גרסה היא לערבב לבן עם אלה כדי ליצור ערכת צבעים אנלוגית "מפתח גבוה" (למשל, להבות).
משלימים – השתמשו בזוגות "בצבע מנוגד" – למשל, כחול/צהוב – כדי למקסם את הניגודיות.
פיצול-משלים (או הרמוניה מורכבת) – הוסף צבעים משני צדי זוג הצבעים המשלימים כדי לרכך את הניגודיות.
טריאדיק– קחו שלושה צבעים מרוחקים באותה מידה על גלגל הצבעים (כלומר, 120° זה מזה: למשל, אדום/כחול/צהוב). צבעים אלה אולי אינם תוססים, אך הסכימה יכולה להיות כפי שהיא שומרת על הרמוניה וניגודיות גבוהה. קל יותר ליצור עיצובים מושכים מבחינה ויזואלית עם זה מאשר עם סכימה משלימה.
טטרדית – קחו ארבעה צבעים שהם שתי קבוצות של זוגות משלימים (למשל, כתום/צהוב/כחול/סגול) ובחרו צבע דומיננטי אחד. זה מאפשר עיצובים עשירים ומעניינים. עם זאת, שימו לב לאיזון בין צבעים חמים וקרירים.
ריבוע – גרסה של טטרדית; אתה מוצא ארבעה צבעים במרווחים שווים על גלגל הצבעים (כלומר, 90° זה מזה). בניגוד לטטרדי, סכמות ריבועים יכולות לעבוד היטב אם משתמשים בכל ארבעת הצבעים באופן שווה.
הצבעים שלכם חייבים לשקף את מטרת העיצוב ואת אישיות המותג שלכם. אתה צריך גם ליישם את תורת הצבעים כדי לייעל השפעה פסיכולוגית חיובית על המשתמשים. לכן, עליכם לקבוע היטב כיצד טמפרטורת הצבע (כלומר, השימוש שלכם בצבעים חמים, ניטרליים וקרירים) משקפת את המסר שלכם. לדוגמה, באפשרותך ליצור צבע נייטרלי כגון אפור חם או קריר בהתאם לגורמים כגון אופי הארגון שלך והתעשייה.
רצוי להשתמש בתורת הצבעים כדי להתאים למה שהמשתמשים שלך רוצים לראות , שים לב האם הניגוד הנכון חיוני לתפיסת תשומת הלב של המשתמשים מלכתחילה. גם החיוניות שאתם בוחרים לעיצוב שלכם חיונית כדי לעורר תגובות רגשיות רצויות מצד המשתמשים. האופן שבו הם מגיבים לבחירות צבע תלוי בגורמים כמו מגדר, ניסיון, גיל ותרבות. בכל המקרים, כדאי לתכנן את הנגישות – למשל, לגבי עיוורון צבעים אדום-ירוק. באמצעות מחקר UX, אתה יכול לכוונן את בחירות הצבעים כדי להדהד בצורה הטובה ביותר עם משתמשים ספציפיים. המשתמשים שלך ייתקלו בעיצוב שלך עם הציפיות שלהם לגבי איך עיצוב בתעשייה מסוימת צריך להיראות. לכן אתה חייב גם לעצב כדי לענות על הציפיות של השוק שלך מבחינה גיאוגרפית. לדוגמה, לכחול – תקן בתעשייה לבנקאות במערב – יש גם אסוציאציות חיוביות בתרבויות אחרות. עם זאת, צבעים מסוימים יכולים לעורר רגשות סותרים מלאומים מסוימים (למשל, אדום: מזל טוב בסין, אבל בדרום אפריקה, סכנה/ סקסיות בארה"ב). באופן כללי, עליך להשתמש בבדיקות שימושיות כדי לאשר את בחירות הצבעים שלך.
שום דיון על צבעים לציור ולאמנות לא יהיה שלם בלי קצת היסטוריה על תיאוריית הצבעים. אנחנו חושבים. בכל אופן, העקרונות הכלליים של התיאוריה התגלו עוד בכתיבה של אחד בשם לאון בטיסטה אלברטי (Leone Battista Alberti), ואפילו במחברות של לאונרדו דה וינצ'י (שניהם חיו באותה מאה). גלגל הצבעים הראשון פותח בידי אייזק ניוטון (כן, זה שהמציא או גילה לעולם את תיאוריית הפיזיקה) בתחילת המאה ה-17. גלגל הצבעים הזה היה סידור של צבעים על דיסק מסתובב, והכיל אדום, כתום, צהוב, ירוק, כחול ואחרים. מאז שניוטון הביא לעולם את גלגל הצבעים, הפך הגלגל לאחד הכלים החזקים, בידי אמנים, לחקר הקשרים בין הצבעים.
שלושת הצבעים הראשוניים / בסיסיים הינם אדום, כחול וצהוב. שלושת הצבעים המשניים הינם כתום, ירוק וסגול. צבעים משניים, הם צבעים שנוצרו כתולדה מערבוב של שני צבעים בסיסיים / ראשוניים. ישנם צבעים נוספים אשר נולדים משילובים נוספים. במילים אחרות, צבעים בסיסיים מאפשרים לנו לייצר כמעט כל צבע אחר בספקטרום. זו הסיבה תיאוריית הצבעים כל כך משנה לאמנים, כי היא, בין היתר, עוזרת להם להבין מה קורה לצבעים שהם מערבבים ולמה ניתן לצפות. זו הסיבה, שתמיד צריך, שלכל הפחות, יהיו את הצבעים הבסיסיים על הפלטה.
מה הם המושגים הבסיסיים בתאוריית הצבעים?
לפני שנמשיך, הבה ניישר קו ונכיר את המושגים הבסיסיים בתיאוריית הצבעים. יש מושגים שניתקל בהם די הרבה. לא רק במהלך כתבה כזאת. וכדאי להבין מה הם אומרים.
גוון (HUE). המילה גוון היא לא המילה צבע. היא יותר ניואנסית, ספציפית. המילה גוון מתייחסת לאורך הגל הדומיננטי של הצבע, מתוך 12 הצבעים שעל גלגל הצבעים. בין אם מדובר בצבע הראשוני, המשני או השלישוני. הגוון של כחול NAVY, הוא כמובן כחול. בעברית זה קל לנחש, אך באנגלית המילה כחול לא בהכרח תקדים את המיה NAVY. הגוון של בורגונדי הוא אדום (כמו היין). הגוון של מי ביצה הוא ירוק.
לצבעים יש גם רמת רוויה (SATURATION). רמת הרוויה מודדת את טוהר הצבע. ניתן להפחיתה כדרך הוספת צבע אפור, או צבע על הצד ההפוך בגלגל הצבעים (ובכך, להרוג את הצבע הקיים).
מושג נוסף, הוא טון. מדובר במושג שלא כולם מבינים או יודעים מה הוא מסמל. הטון הוא מושג די רחב, המתאר צבע שהוא לא בדיוק בגוון טהור והוא לא בדיוק שחור או לבן. במקרים רבים, הטון מתייחס לצבע שהוריו את מידת הרוויה שלו כדרך הוספת אפור.
ערך הוא מידת האור או ההצללה בצבע, בטווח של שחור עד לבן. הערך נחשב לערך המשתנים החשובים, במשחק הצבעים – כשזה נוגע לציור ולאמנות. יש שיגידו שעל מנת להגביר את הערך (להבהיר) יש להוסיף לבן ו/או צהוב. ועל מנת להפחית (להצליל) את הערך יש להוסיף כחול, שחור או צבע אמבר גולמי / גס.
רוצים ליצור פלטת צבעים מדהימה שמתאימה בול לצרכים שלכם?
קבלו אפליקצייה וובית אונליין שמבצעת יצירת פלטת צבעים לפי מילות מפתח של פרויקט, אפשרויות עריכה בפיגמה, מחולל פלטת צבעים,
יצירת פלטת צבעים מתמונה, בדיקת קונטרסט לתמונה, גופנים שמתאימים לצבע הנבחר ועוד המון הפתעות, כלי מדהים שיכול לעזור ולתת ערך מוסף לפרויקט שלכם.
עם אפשרות העתקת מספר\קוד הצבע לצורכי עבודה
ולשימוש בתוכנות עיצוב או לבניית אתרים בוורדפרס או וויקס או לכל פרויקט עיצובי אחר הדורש שימוש בפלטות צבעים מוגדרות
מעוניינים בעזרה מקצועית בעיצוב פרויקט עיצובי?
עיצוב \ בניית אתרים, עיצוב לוגו, הליך מיתוג, עיצוב תאורה, עיצוב אדריכלי, עיצוב קירות לבניינים מוסדיים מתנ"סים וכד', או כל יעוץ לגבי צבעוניות ובחירת צבעוניות למותג, השאירו פרטים – חוזרים מיד ומבטיחים לעזור בכל הכוח עם ותק וניסיון בתחום העיצוב.